تفاوت بین اینترنت و اینترانت - خدمات کامپیوتر در محل-پشتیبانی شبکه-راه اندازی شبکه

914 11 11  - 0933
شمال تهران   62 58 31 22 - 021
شرق تهران   31 32 58 77 - 021
تمامی نقاط تهران   01 77 45 88 - 021

فرق بین اینترنت و اینترانت در چیست؟

تقریبا همه ما شبکه اینترنت را می شناسیم و با آن آشنایی داریم. اما شبکه اینترانت را با وجود اینکه گاهی شنیده می شود، خیلی از افراد با آن آشنایی ندارند. همانطور که از نام این شبکه ها پیداست، باید شباهت های زیادی داشته باشند. در ادامه مطلب، بیشتر این شبکه ها بررسی خواهیم کرد.

 

اینترنت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اینترنت (Internet) نام شبکه گسترده جهانی برای اتصال رایانه های مختلف در سراسر دنیا است و تعداد کاربران در آن نامحدود و میلیونی است. در این شبکه اطلاعات انبوهی بین کامپیوتر های متصل به شبکه تبادل می شود. در اینترنت شما با دانستن آدرس آیپی کامپیوتر های موجود در شبکه می توانید به آن ها متصل شوید. اتصال به اینترنت برای کاربران از طریق ارائه دهندگان اینترنت یا ISP ها انجام می شود.

اینترنت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

محل کامپیوتر ها در بستر اینترنت با IP مشخص می شود. آدرس آیپی مجموعه ای منحصر به فرد از اعداد است که محل یک کامپیوتر در شبکه را تعریف می کند. برای دسترسی راحت تر، آیپی ها به نام دامنه تبدیل می شوند. به طور مثال آدرس آیپی سایت انزل وب http://130.185.74.82/ است و نام دامنه آن در شبکه اینترنت http://anzalweb.ir/ می باشد. وقتی که شما نام یک دامنه را در مرورگر خود وارد می کنید، مرورگر این نام را از طریق DNS پیدا می کند. اگر نام وارد شده در DNS نباشد به شما خطای name was not found مواجه می شوید. در صورت صحیح بودن آدرس هم به کامپیوتری که این به صورت سرور میزبان این سایت است، از راه دور متصل می شوید و می توانید اطلاعات موجود در این دامنه را ببینید.

 

کاربرد اینترنت

تقریبا اکثر افراد با کاربرد اینترنت آشنا هستند. برقراری ارتباط بین افراد، تبادل اطلاعات و فایل های مختلف، راه اندازی کسب و کار و موارد تجاری، اطلاع رسانی و.. اشاره کرد. کاربرد های اینترنت زیاد است و در اکثر موارد با زندگی امروزی ما گره خورده است.

 

اینترانت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اینترانت (Intranet) به عبارت ساده شبکه ای از تعداد و مجموعه رایانه های محدود آماده شده برای این کار است. پس اینترانت به نوعی شبیه اینترنت است اما با مقیاس بسیار کوچکتر از اینترنت و محدود می باشد. کامپیوتر های موجود در اینترانت ممکن است به اینترنت دسترسی داشته باشند و یا اتصال آن ها به اینترنت برقرار نباشد پس می توان گفت که امکان اتصال همزمان اینترنت و اینترانت ممکن است. اینترانت یک شبکه خصوصی است که توسط سازمان ها برای استفاده داخلی از کارکنان و اعضای خود در سطح وسیع نگهداری، نظارت و استفاده می شود.

اینترانت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در صورت استفاده همزمان از اینترنت و اینترانت که به صورت Intranet به Internet متصل شود، اینترانت در پشت فایروال برای اطمینان از امنیت و جلوگیری از دسترسی های غیر مجاز قرار می گیرد. به عنوان مثال در یک اداره چندین کامپیوتر و پرینتر با یکدیگر شبکه شده اند. در یکی از کامپیوتر های شخصی دایرکتوری ای از منابع قرار داده می شود. در سایر کامپیوتر ها در مرورگر خود می توانید از طریق این دایرکتوری که می تواند آدرسی مانند X:\intranet\index.htm داشته باشد، به شبکه متصل شوید و به کاوش در آن بپردزید.

 

کاربرد اینترانت

به طور کلی کاربرد اینترانت برای سازمان ها و ارگان های بزرگ مانند بانک که دارای چندین شعبه در مکان های مختلف هستند و باید با هم به صورت کاملا امن در ارتباط باشند استفاده می شود. از اینترانت در شرکت و اداره هایی که نیازمند وجود شبکه امن برای تبادل اطلاعات بین افراد و قسمت های مختلف هستند کاربرد دارد. محیط یک سازمان میتواند یک ساختمان باشد و یا در سطح استانی و کشوری گسترده باشد. اینترانت را می توان از طریق کابل LAN در شبکه های کوچک تر و یکجا با اتصال فیزیکی انجام داد و در شبکه های بزرگ که معمولا در مکان های مختلف پراکنده هستند از WAN استفاده می شود. در اتصال بی سیم با استفاده از رمز عبور می توان ارتباط برقرار کرد.

همینطور در هنگام استفاده از اینترنت حتما با HTTP و HTTPS رو به رو شده اید. برای آشنایی با آن ها و بررسی تفاوت های HTTP با HTTPS را مطالعه نمایید.

 

تفاوت های اینترنت و اینترانت

  • اینترنت یک شبکه گسترده است و برای دسترسی آزاد و بدون حاکمیت همه افراد (همه مردم) ساخته شده است اما اینترانت یک شبکه محدود بوده که فقط برای گروه خاصی از کاربران (مانند کارمندان اداره ها) ساخته شده است.

  • همه می توانند با داشتن شرایط و لوازم مورد نیاز به اینترنت متصل شوند اما در اینترانت نیاز به تایید اعتبار ورود به شبکه وجود دارد.
  • اینترنت شامل تعداد زیادی از اینترانت ها است اما در اینترانت می توان در صورت فراهم شدن امکان، با وجود محدودیت هایی به اینترنت متصل شد.
  • تعداد کاربران اینترنت نامحدود است اما تعداد کاربران اینترانت محدود است.
  • در اینترنت ترافیک بازدید کنندگان نامحدود (بیشتر) است اما در اینترانت محدود (کمتر) است.
  • در اینترنت می توان هر اطلاعاتی را پیدا کرد اما اینترانت فقط شامل اطلاعات خاص است.
  • در اینترنت امکان کسب درآمد وجود دارد و پتانسیل تجاری دارد اما در اینترانت خیر.
  • اینترانت به دلیل محدودیت هایش امن تر از اینترنت است.

 

شباهت های اینترنت و اینترانت

  • هر دو شبکه اجزای سخت افزاری مشابهی از جمله روتر ها، سرور ها و کابل های شبکه را دارند.

  • هر دو شبکه از پروتکل های اشتراک گذاری مانند TCP – IP استفاده می کنند.
  • اینترانت هم می تواند روی هر یک از مرورگر ها کار کند.
  • ویژگی های امنیتی مانند فایروال، سیاست رمزنگاری و رمز گشایی در اینترنت و اینترانت مشابه هستند.
 

جهت مشاوره رایگان برای عقد قرارداد پشتیبانی کامپیوتر و شبکه با شماره  22315862 ، 77583231، 88457701  تماس حاصل نمایید .

درباره سرویس رایانه

سرویس رایانه از سال 1387 فعالیت خود را آغاز نموده و آماده ارایه خدمات ذیل (عقد قرارداد پشتیبانی کامپیوتر و شبکه با شرکت ها و موسسات) حتی در روز های تعطیل می باشد :

خدمات ما :

  • راه اندازی و پشتیبانی شبکه های Domain & Workgroup
  • عیب یابی سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر و لپ تاپ
  • فروش کامپیوتر و قطعات و دوربین مدار بسته
  • فروش و نصب دوربین مداربسته (شبکه یا غیر شبکه) مشاهده از طریق اینترنت و تبلت و موبایل

تماس با سرویس رایانه

راه های ارتباطی جهت مشاوره رایگان و یا عقد قرارداد پشتیبانی شبکه و کامپیوتر :

  • 77583231
  • 88457701
  • 09376320561
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
جوملا فارسی